Äppelgrottor



Mmmm... Dem här små söta kakorna får vem som helst att le :)

Här är receptet från www.recept.nu 

Ingridienser:

3  st små äpplen, din favorit
2 msk råsocker till stekning
1 tsk kanel
200g smör, rumsvarmt
1 tsk vaniljsocker
1 dl strösocker
5 dl vetemjöl
ev kolasås (om man inte tycker om kanel tex.)

Gör såhär:

Kärna ur äpplena och skär dem i tunna klyftor.

Stek klyftorna i smör på medelvärme. Stek dem lätt så att de behåller sin krispighet och strö sedan socker och kanel runt om.

Låt klyftorna svalna och dela dem på mitten.

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa smör, vaniljsocker och socker vitt och (lite kolasås för mera smak )poröst med elvisp. Tillsätt mjöl och fortsätt vispa till en smulig deg.

Arbeta ihop degen med händerna och vänd upp den på ett lätt mjölat bakbord. Dela degen i två bitar och rulla varje bit till en 4-5 cm tjock rulle.Skär varje rulle i åtta stycken 3-4 cm tjocka skivor.

Lägg skivorna på en plåt med bakplåtspapper

Gör en grop med en fingertopp eller med tummen i mitten av varje kaka, och lägg i 3-4 äppelbitar i varje grop.

Grädda kakorna i 10-15 minuter, eller tills de börjar få en gyllene färg.

Som med alla recept tycker jag att man ska ändra dem lite. Annars är det inte inge roligt! Jag la till kolasåsen för jag hade nämligen ingen kanel hemma. Jag både stekte äpplena i kolasås, vanlijsocker och muskovado socker, dem var såå goda!
Jag hoppas att dem smakar, och du, dem är faktiskt väldigt lätta att göra så tveka inte!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0