Burberry


från: www.top10handbag.com


Burberry är ett brittiskt lyxvarumärke. Det är bland annat känt för den klassiska beigea trenchcoaten och för sitt klassiska rutmönster Nova Check i beige, vitt, svart och rött. Det användes ursprungligen som foder i företagets trenchcoat 1924, och kom inte att användas i någon högre grad i det yttre lagret förrän i slutet av 1960-talet. Då hade Burberryrutan registerats som varumärke och användes till paraplyer, halsdukar och väskor.

Burberry är hovleverantör till både drottning Elizabeth och Prins Charles.

Burberry grundades 1856 då den 21-årige föredetta tyghandlarlärlingen Thomas Burberry, öppnade en egen butik i Basingstoke, Hampshire. Kring 1870 var företaget väletablerat och hade satsat på utveckling av ytterkläder. 1880 uppfann Thomas Burberry gabardintyget, som är starkt och vattentåligt, men ändå andas eftersom garnet görs vattentåligt före vävningen. Man tog patent på detta 1888. Namnet tog han från gabardinen, ett medeltida plagg som knöts runt midjan.


från: www.stinailondon.wordpress.com


1891 öppnade ett affärsimperium på Haymarket i London, vilket fortfarande finns kvar och är företagets huvudkontor. Tio år senare kontaktades företaget av krigsministeriet och gav dem i uppdrag att formge nya uniformer till de brittiska officerarna. Företaget gjorde även kläder till Roald Amundsens 1911 Antarktisexpedition, som blev den första att nå Sydpolen, och till Ernest Shackleton för hans försök att korsa Antarktis 1914. Då kriget bröt ut i Europa det året anpassade företaget sin militärdesign för att passa de förhållanden som armén utsattes för, och trenchcoaten skapades. Efter kriget blev trenchcoaten populär bland allmänheten, och under åren har den burits av Humphrey Bogart i Casablanca, Peter Sellers i Rosa pantern-filmerna och av Audrey Hepburn i Frukost på Tiffany's. 1955 köptes Burberry av Great Universal Stores (GUS), ägare till de brittiska detaljhandlarna Argos och Homebase

Efter en långdragen period av tillbakagång kom företaget att betraktades som något ålderdomliga regnrockstillverkare. I slutet av 1990-talet anställdes nya chefer, som Rosemary Bravo och formgivare, som Christoper Bailey, och andra nyckelpersoner för att vända detta. Deras designkoncept var avgörande för vändningen. Varumärket expanderade även genom att inkludera även vardagsföremål som klockor, parfym, solglasögon och golftillbehör.

Företaget har under senare år använt sig av bland andra skådespelarna Sam Riley och Emma Watson i sin marknadsföring.

(källa: Wikipedia)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0